This is title

Veldstage Polen 2018

Deelnemers gezocht

7-14 juli 2018

-REGISTRATIONS CLOSED-

Thank you to all our subscribers. We are looking forward to this great paleontological adventure, one month from now.

~ Paleontologische Veldstage in Polen ~

voor de opgraving van fossiele vertebraten
uit het Trias van Krasiejów

Kostprijs: 475/500 € (leden/niet-leden)
(8 dagen verblijf inbegrepen, reis niet inbegrepen)

Metoposaurus sp.

Voor de zomer van 2018 zijn we op zoek we een tiental deelnemers die zich willen inschrijven voor de veldstage die we organiseren naar de Konzentrat-Lagerstätte van Krasiejów (zuidwest Polen). Deze unieke locatie staat op de lijst van de meest waardevolle paleontologische sites van Europa, en bevat nog heel wat onbekend en onbeschreven materiaal voor wetenschappelijk onderzoek.

Het is de bedoeling om onder het toeziend oog van doctoraatsmedewerkers, academisch personeel en de ECP-projectverantwoordelijke van de Belgische vereniging voor Paleontologie, kennis te maken met de verschillende onderzoeks- en opgravingsmethodes die we in de paleontologie gebruiken. We maken de deelnemers vertrouwd met veldwerk en verschillende veldtechnieken zoals: het ingipsen van waardevolle fossielen, het conserveren van breekbare stukken in een “bonebed”.

Vorig jaar leverden de opgravingen van ons excursieteam twee Metoposaurus schedels op, naast talrijke andere waardevolle vondsten.

Naast het terreinwerk valt er nog meer interessants te leren: een houten chalet nabij het museum en de vindplaats is ingericht als vergaderruimte en laboratorium, waar de deelnemers aan de slag kunnen met een binoculair en de gelegenheid krijgen om microvertebraten te bestuderen.

Het moet duidelijk zijn dat er van deze beschermde vindplaats niets mag worden meegenomen, aangezien dit materiaal bestemd is voor wetenschappelijk onderzoek. Om dit te compenseren lassen we ook één dag in met een excursie naar een groeve in de regio waar er wel vondstmogelijkheden zijn die meegenomen mogen worden.

Indien uw interesse gewekt is raden we u aan om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen, en het gevraagde bedrag te storten op de onderstaande rekening. Eens de storting is gedaan, zal uw aanwezigheid worden bevestigd, en uiteraard houden we iedereen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via e-mail.
Wees er snel bij want de plaatsen zijn beperkt !

Praktisch

Verblijf: in een jeugdhostel in de onmiddellijke nabijheid van de vindplaats
Materiaal: opgravingsmateriaal is ter plaatse aanwezig, maar iedereen mag gerust zijn eigen geologenhamer en gerief (pincetten, prepareernaalden enz) meebrengen.
Maaltijden: voorzien door de organisatie
Activiteiten: ‘s avonds zijn activiteiten voorzien om kennis te maken met de Poolse cultuur en tradities.

Vervoer naar Krasiejów

Per auto: (ongeveer 12 uur rijden)
Per vliegtuig: met Wizz Air vanaf Eindhoven naar Katowice airport (± 150 € heen en terug).

Inschrijving en Storting

Stuur een mailtje voor het inschrijvingsformulier naar: bvp.secretariaat@gmail.com
Storting op rekeningnummer BVP:
IBAN : BE 46 6528 2264 2736
BIC : HBKABE22
BVP-leden betalen 475 €, niet-leden 500 € ( met BVP-lidmaatschap inbegrepen)

Krasiejów: Konzentrat-lagerstätte

By Shalom - Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7810211
Silesaurus opolensis

Het dorpje Krasiejów is gelegen in Zuidwest Polen (regio rond Opole), en vergaarde enkele jaren geleden wereldfaam door de ontdekking van de Silesaurus 0polensis (Dzik, 2003) deze Archosaurus (een primitieve dinosaurusachtige) was één van de vele bijzondere vondsten die in de groeve werd ontdekt en die op internationale wetenschappelijke belangstelling kon rekenen. De lagen in Krasiejów behoren toe aan het Laat Trias (Carniaan-Noriaan) (+/- 235-208,5 Miljoen jaar oud) en zijn uitgeroepen tot werelderfgoed door de uiterst goede bewaring uitzonderlijk hoge concentratie aan resten van o.a. Temnospondyli (dit zijn grote amfibieën zoals Cyclotosaurus en Metoposaurus) en andere bijzondere fossielen.

Een Europees samenwerkingsverband

In 2016 ondertekenden de Belgische Vereniging voor Paleontologie (BVP), de Vrije Universiteit van Brussel (VUB) en de Universiteit van Opole (UO), het allereerste samenwerkingsverband met het European Centre of Paleontology (ECP). Met dit Europees samenwerkingsverband hopen we om binnen een internationaal kader de paleontologische samenwerking tussen verschillende landen, universiteiten, ondernemingen en onderzoeksinstellingen te versterken. Door onze goede relaties met de Universiteit van Opole (UO) en de oprichting van de ECP, kan de Belgische Vereniging voor Paleontologie een unieke veldstage aanbieden aan iedereen die ervaring wil opdoen op het veld.