This is title

Veldstage Polen 2020

Deelnemers gezocht

11 t/m 18 juli 2020

-REGISTRATIES GEOPEND-

We kijken naar de zien in dit grote paleontologische avontuur.

~ Paleontologische Veldstage in Polen ~

voor
de opgraving van fossiele vertebraten uit de Trias van Krasiejów

Kostprijs: 475/500 € (leden/niet-leden)
(8 dagen verblijf, reis niet inbegrepen)

Metoposaurus sp.

Voor de zomer van 2020 zijn we op zoek we een tiental deelnemers die zich willen inschrijven voor de veldstage die we organiseren naar de Konzentrat-Lagerstätte van Krasiejów (zuidwest Polen). Deze unieke locatie staat op de lijst van de meest waardevolle paleontologische sites van Europa, en nog hiel wat onbeschreven materiaal voor wetenschappelijk onderzoek.

Het is de bedoeling om van het oog van de medewerkers, academisch personeel en de ECP-projectverantwoordelijke van de Belgische vereniging voor Paleontologie, kennis te maken met de verschillende onderzoeks- en opgravingenmethoden we in de paleontologie gebruiken. We maken de deelnemers vertrouwd met veldwerk en verschillende veldtechnieken zoals: de ingipsen van waardevolle fossielen, de conserveren van breekbare in een “bonebed”.

Vorig jaar leverden de opgravingen van ons excursieteam twee Metoposaurus schedels op, andere waardevolle vondsten.

Het terreinwerk valt er nog meer interessants te leren: een houten chalet nabij het museum en de vindplaats is een van de terreinen, waar de deelnemers aan de slakken kunnen met een binoculair en de gelegenheid om microvertebraten te bestuderen.

Het moet duidelijk zijn dat er van deze beschermde vindplaats niets mag worden, dit materiaal is voor wetenschappelijk onderzoek. Om dit te compenseren lassen we ook een dag in met een excursie naar een groeve in de regio waar er wel vondsten zijn die en mogen worden.

Indien uw interesse is raden we aan de om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen, en de gevraagde bedrag te storten op de onderstaande rekening. Eens de storting is gedaan, zal uw aanwezigheid zijn, en houden we iedereen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via e-mail.
Wees er snel bij want de plaatsen zijn beperkt !

Praktisch

Verblijf: in een ho(s)tel in de onmiddellijke nabijheid van de vindplaats
Materiaal:
opgravingsmateriaal is ter plaatse plaatse, maar iedereen mag zijn eigen geologenhamer en gerief (pincetten, prepareernaalden enz)
Maaltijden: de organisatie
Activiteiten:
zijn activiteiten om kennis te met de Poolse cultuur en tradities.

Vervoer naar Krasiejów

Per auto: (ongeveer 12 uur rijden)
Per vliegtuig: met Wizz Air vanuit Eindhoven naar de luchthaven van Katowice, via Charleroi-Wroclaw (Ryanair) is ook een mogelijkheid.

Inschrijving en Storting

Stuur een mailtje voor het
inschrijvingsformulier naar: bvp.secretariaat@gmail.com Storting op0 rekeningnummer BVP: IBAN : BE 08 0689 1013 9913 BIC : HBKABE22
BVP-leden betalen 475 €, niet-leden 500 € ( met BVP-lidmaatschap)

By Shalom - Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7810211 Silesaurus opolense[/caption]

Het dorpje Krasiejów is gelegen in Zuidwest Polen (regio rond Opole), en vergaarde enkele jaren geleden wereldfaam deur de ontdekking van de Silesaurus 0polensis (Dzik, 2003) deze Archosaurus (een primitieve dinosaurusachtige) was een van de vele bijzondere vondsten die in de groeve werd ontdekt en die op internationale wetenschappelijke belangstelling kon rekenen. De lagen in Krasiejów behoren toe aan de Laat Trias (Carniaan-Noriaan) (+/- 235-208,5 Miljoen jaar oud) en zijn uitgeroepen tot bijzondere deur de goede vrijheid van hoge concentratie aan resten van o.a. Temnospondyli (dit zijn grote amfibieën zoals Cyclotosaurus en Metoposaurus) en andere bijzondere fossielen. [/vc_column_text]

Een samenwerkings Europeesverband

In 2016 ontmoette de Belgische Vereniging voor Paleontologie (BVP), de Vrije Universiteit van Brussel (VUB) en de Universiteit van Opole (UO) kennis met het European Centre of Paleontologie (ECP). Met dit Europees samenwerkingsverband hopen we om binnen een internationaal kader van de paleontologische samenwerking tussen verschillende landen, universiteiten, ondernemingen en onderzoeksinstellingen te versterken. Door onze goede relaties met de Universiteit van Opole (UO) en de oprichting van de ECP, kan de Belgische Vereniging voor Paleontologie een unieke veldstage aan de iedereen die ervaring wil opdoen op het veld.

vc_column